... novinář a publicista ...

Přečetli jsme ...

08.09.2008 11:00

Poněkud netypický dárek dal svojí mamince k jejím 90. narozeninám (28.8.) spisovatel Jiří Jilík. Napsal a vydal pro ni knížku s názvem Říp. „Není to knížka, ale spíš knížečka,“ říká o svém novém dílku, jehož téma je v kontextu jeho dosavadní tvorby netradiční, neboť dosud se věnoval slováckému regionu. Podtitul Vlastenecké putování krajinou praotce a praděda vysvětluje autor následovně. „Náš rod z maminčiny strany pochází z Roudnice nad Labem, což je město v podřipském kraji. Jak moje maminka tak i já jsme tam prožili kus svého dětství. Můj pradědeček František Werner byl kovářem na lobkovickém zámku v Roudnici. A tak v mých žilách koluje nejen slovácká krev po tatínkovi, ale i česká po mamince. Ona kdysi Čechy opustila vlastně kvůli mně, když následovala otce do Kunovic. Když jsem přemýšlel o dárku k jejím devadesátinám, napadlo mě, že píšící syn by měl něco napsat o kraji, odkud pochází. Samozřejmě, než vznikl text, vydal jsem se několikrát na Říp a do jeho okolí a před pár lety jsme tam se synem vzali i maminku. Zvládla pěší cestu nahoru i zpět pod Říp bez problémů, byl jsem víc zadýchaný než ona,“ říká Jiří Jilík.

Knížka Říp je kombinací eseje a literatury faktu. Zkušený autor se vydává na magickou horu české minulosti a do vesničky Ctiněves na jejím úpatí, aby zde ve stopách autora České kroniky Václava Hájka z Libočan a romantického archeologa Václava Krolmuse pátral po hrobu praotce Čecha. Text vyznívá jako apoteóza mýtů, které jsou jedním ze základních kamenů národní identity.

Marie Beníčková, Slovácký deník Uherské Hradiště

Kontakt

PaedDr. Jiří Jilík

jiri.jilik@gmail.com

Zerzavice 1933
Uherské Hradiště
686 0

722 984 125

Vyhledávání

AUTORSKÉ ČTENÍ, BESEDY, PŘEDNÁŠKY

13. března: UH, Klub kultury: Súchovská republika. (Pro A3V)

20. března: Bukovany, knihovna. Žítkovské čarování.

21. března: UH, Kafe uprostřed: Zapomenutý spisovatel Jan Janča

5. dubna: UH, Malá scéna Slováckého divadla : Kachničky. Repríza.

17. dubna: UH, Slovácko v díle Františka Horenského. (Pro A3V)

4. května: Skanzen Veselý Kopec: Žítkovské čarování (V rámci Hrnčířského jarmarku.)

10. května: Kobylí, Panské Mlaty: Žítkovské čarování. + Gajdoši z Kopanic.

17. května: Dolní Němčí, knihovna: Beseda s Mlovaným krajem.

 
 

 

 

© 2007 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode