... novinář a publicista ...

Nadechnutí profesora Měšťánka

14.12.2008 16:00

Čas od času jsem potkával pana profesora Měšťánka (2003-2008) s paní na procházce Hradištěm. Nikdy nezůstalo jen u formálního pozdravu, byť jsem nepatřil k jeho žákům a poznal jsem se s ním až v novinách. Když po letech působení na hradišťském gymnáziu odešel do důchodu, neznamenalo to, že odešel na odpočinek. Naopak, teprve teď měl čas a prostor k tomu, aby svůj zájem o historii posunul od kantorské výuky k badatelské práci. A její výsledky, články s tématikou dějin moravského středověku, přinášel do redakce k uveřejnění. Pamatuji si, jak byl šťasten, když mu vyšla knižně  historická studie, i na křest knížky v knihkupectví Portal, který jsem mu pomáhal organizovat. Vím, čím jsem si získal jeho náklonnost – byl Moravan a nemohl se stejně jako já smířit s politickým paskvilem – krajským zřízením nerespektujícím zemské hranice, jehož plodem je i nesmyslný Zlínský kraj. Že byl pan profesor Měšťánek i básník, to jsem se dozvěděl teprve před časem, když mě jeho paní požádala o pomoc při vydání sbírky básní z pozůstalosti.

Verše prozrazují leccos o vnitřním životě svého autora, o jeho filozofických názorech, etických zásadách a také o jeho duši zneklidněné obecným úpadkem kulturnosti a morálky. Současně je bilancováním básníka na sklonku života a hledání odpovědi na otázky související se smyslem života.

Pan profesor Měšťánek odešel navždy v únoru letošního roku. Bylo mu pětaosmdesát let. Sbírka básní Nadechnutí tu však jednou provždy zůstane jako památka na jednu ze zajímavých osobností Uherského Hradiště.

Jiří Jilík

Kontakt

PaedDr. Jiří Jilík

jiri.jilik@gmail.com

Zerzavice 1933
Uherské Hradiště
686 0

722 984 125

Vyhledávání

AUTORSKÉ ČTENÍ, BESEDY, PŘEDNÁŠKY

13. března: UH, Klub kultury: Súchovská republika. (Pro A3V)

20. března: Bukovany, knihovna. Žítkovské čarování.

21. března: UH, Kafe uprostřed: Zapomenutý spisovatel Jan Janča

5. dubna: UH, Malá scéna Slováckého divadla : Kachničky. Repríza.

17. dubna: UH, Slovácko v díle Františka Horenského. (Pro A3V)

4. května: Skanzen Veselý Kopec: Žítkovské čarování (V rámci Hrnčířského jarmarku.)

10. května: Kobylí, Panské Mlaty: Žítkovské čarování. + Gajdoši z Kopanic.

17. května: Dolní Němčí, knihovna: Beseda s Mlovaným krajem.

 
 

 

 

© 2007 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode